Wpływ kofeiny na działanie kreatyny

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Niektórzy z was zastanawiają się czy spożycie odpowiedniej ilości kofeiny oraz substancji kwaśnych może mieć jakikolwiek wpływ na działania kreatyny oraz czy wpływa to na jej ogólnie dobrą przyswajalność. W tym przypadku do głosu dopuśćmy kolejną porcję badań, która wykaże nam czy takie połączenie jest dla nas szkodliwe czy wręcz przeciwnie. Początkowe badania nad kreatyną sugerowały, by wymieszać je z odpowiednią ilością gorącej kawy lub herbaty – dzięki temu mogła się w nich rozpuścić.

Badanie to dowiodło, że łączenie kreatyny z kofeiną może wpłynąć na ogólną poprawę absorpcji kreatyny w mięśniach. Powtórzenie badań przez naukowców w przypadku substancji kwaśnych (soków) dało zupełnie inne efekty, gdyż sugerowało, że rozpuszczenie kreatyny w gorącej herbacie lub kawie może przyczynić się do rozpadu kreatyny na kreatyninę. W gruncie rzeczy jest to trochę nielogiczne ponieważ kawa ma wyższy poziom kwaśnego odczynu pH niż sok winogronowy, pomarańczowy czy kwas żołądkowy, a w tym wypadku kreatyna nie ulega rozbiciu podczas normalnego procesu trawienia.

Jeszcze jakiś czas temu duża część sportowców zainspirowana badaniami na temat kreatyny zalecała łączenie jej z sokiem, ponieważ powodowało to szybszy wzrost mięśni. Istnieje więc małe prawdopodobieństwo, że mieszanie kreatyny z sokiem owocowym może spowodować utratę przez nią właściwości, chyba że zmieszany napój pozostawi się na kilka następnych dni.

Wpływ kreatyny na kobiety i mężczyzny – czy są jakieś różnice?

Dość intrygujące może okazać się pytanie na temat wpływu kreatyny na organizm człowieka rozróżniając go na dwie płcie. Czy kreatyna może mieć inny wpływ na ciało kobiety, a jeszcze inny na ciało mężczyzny? Większość badań nad kreatyną, w których udział brała przynajmniej jedna trzecia kobiet wykazała, że sposób dawkowania kreatyny nie wpłynął zbyt pozytywnie na wzrost wydolności fizycznej – co było zupełnie odmienne, niż w przypadku organizmu mężczyzny. Trudno więc nie spytać, czy działanie kreatyny jest zupełnie inne w przypadku kobiety? Czy w ogóle istnieje? Na szczęście najnowsze i co za tym idzie dużo bardziej wiarygodne badania sugerują, że kobiety w równym stopniu odnoszą pożytek z dawkowania suplementów z kreatyną, podobnie zresztą do mężczyzn – badania te odnosiły się do obserwacji krótko i długo terminowych. Według nas najlepiej na kobiety działa suplementacja kreatyną w okresie krótkoterminowym – chodź należy spojrzeć na to w ten sposób, że ile badań, tyle opinii. Warto jednak zaznaczyć, że suplementacja kreatyną w przypadku kobiet nie daje takich samych efektów, jak w przypadku mężczyzn. Chodzi tu głównie o szybkość wzrostu pod względem ogólnej masy ciała czy czystej masy mięśniowej – pojawiającej się dość szybko u mężczyzn. Nie zmienia to jednak faktu, że podczas kolejnych treningów kobiety nabierają i odpowiedniej masy mięśniowej i odpowiedniej siły mięśni. Reasumując wpływ kreatyny na organizm kobiety i mężczyzny jest troszkę inny, ale efekt w gruncie rzeczy podobne.

Zwiększona masa ciała po zażyciu kreatyny – mięśnie czy woda?

Dość sporo osób zarzucało kreatynie fakt, że szybki przyrost masy ciała musi być spowodowany zatrzymaniem wody w organizmie. Najnowsze badania nie potwierdzają tej teorii, choć w początkowych dniach może rzeczywiści dojść do zatrzymania jakiej części wody w organizmie człowieka. Nie zmienia to jednak faktu, że suplementacja kreatyną sprzyja zwiększeniu masy ciała oraz masy mięśniowej. Nie zmienia to nawet nawet fakt, że wraz z wzrostem masy ciała wzrastała także i woda – zatrzymana w organizmie. Wzrost wody w organizmie, z całą pewnością jest wprost proporcjonalny do wzrostu masy ciała. Warto pamiętać, że mięśnie składają się tak naprawdę w 73 procent z wody.

Możemy więc być pewni, że nabycie 4,5 kilograma nowych mięśni będzie oznaczało tak naprawdę 3,3 kilogramów wody. Cały czas chodzi jednak o działanie krótkoterminowe. Badania, które opierają się na długoterminowej metryce z pewnością nie potwierdzą doniesień z wodą w takim stopniu jak krótkoterminowe spożywanie kreatyny. Dowodzi się, że długotrwała suplementacja kreatyną doprowadza do zwiększenia masy mięśniowej i to bez wzrostu całkowitej ilości wody w organizmie.

Co więcej, niektóre eksperymenty dowodzą, że przy zwiększeniu masy mięśniowej dochodziło do zwiększenia średnicy włókien mięśniowych – w gruncie rzeczy powodowało to zwiększenie siły. Nic więc nie może podważyć ogólnie przyjętego faktu, że suplementacja kreatyną wpływa na przyrost masy mięśniowej, który faktycznie jest masą mięśniową, a nie jak to niektórzy sugerują zwykłą wodą.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*