Probiotyki – pokarm o właściwościach leczniczych

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Bakterie zwykliśmy uważać za wrogów, tymczasem okazuje się, że posiadamy w sobie wiele takich, które mają wpływ na kształtowanie odpowiedniej flory bakteryjnej. To, co z kolei wpływa na polepszenie ich działalności to probiotyki.

Kiedy chorujemy lekarz zapisuje nam antybiotyk mający na celu zniszczenie bakterii. Niestety, przez to, iż go przyjmujemy, stajemy się często bardziej podatni na wiele chorób. Jeśli nasza odporność jest niska i kurację taką musimy stosować dość często, ryzyko infekcji i chorób zwiększa się.
Badania naukowców dowodzą, iż antybiotyki zastąpić można specjalnymi szczepami bakterii jogurtowych, które pomagają odbudować korzystną florę bakteryjną organizmu.

Na uwagę zasługuje już samo pochodzenie słowa „probiotyk”. Wywodzi się ono z języka greckiego „pro bios” i oznacza „dla życia”, przy czym słowo antybiotyk oznacza „przeciwko życiu” (bakterii).
Pozytywnie wpływające na organizm szczepy bakterii wykorzystuje się obecnie do produkcji leków, są także dodawane do produktów spożywczych, w tym głównie do produktów mlecznych.

Probiotyki to szczepy bakterii, które wykazują,podczas przeprowadzanych badań, pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Muszą zatem być odporne na działanie żółci a także kwasów żółciowych, muszą także przylepiać się do błony śluzowej, by zmniejszyć ryzyko przyczepienia się do niej bakterii. Ważne jest także to, iż probiotyki nie mogą pozostawać zbyt długo w przewodzie pokarmowym.

Rodzaje probiotyków

Probiotyki stanowią szeroką grupę pod względem ich gatunków i rodzajów. Ze względu na to należy starannie zapoznać się z informacją na ich temat, w tym przede wszystkim na temat ich rodzaju, gatunku oraz szczepu. Taką informacją jest na przykład napis: Lactobacillus casei Sirota, przy czym najważniejsza informacja tkwi w trzecim członie tej nazwy. Wiedzieć należy, iż każdy szczep probiotyczny wykazuje inne właściwości. Informacje na ten temat winny się znaleźć na opakowaniu produktu, co pozwala na odpowiednie jego dobranie adekwatnie do naszych potrzeb.

Kiedy warto sięgać po probiotyki?

Probiotyki zawarte w produktach mlecznych warto spożywać każdego dnia. Wpływają one jednak szczególnie korzystnie:
po leczeniu antybiotykami, kiedy to istnieje konieczność odbudowy flory bakteryjnej w jelitach,
kiedy często chorujemy, bowiem zwiększają odporność organizmu,
w przypadku niedoboru witaminy K, H i witamin z grupy B, gdyż probiotyki wspomagają ich produkcję,
podczas karmienia piersią, wpływają korzystnie na odporność tak kobiety, jak i dziecka,
w sytuacji nietolerancji laktozy, a więc znajdującego się w mleku oraz jego produktach cukru mlekowego; dzięki probiotykom dochodzi do produkcji enzymu umożliwiającego trawienie oraz przyswajanie laktozy,
na alergię pokarmową, bowiem probiotyki przyczepiają się do ścianek jelita, ograniczając ich przepuszczalność, dzięki czemu alergeny białka mają mniejszą możliwość przedostania się do krwi,
w chorobie zespołu jelita drażliwego, kiedy to pozytywne bakterie usprawniają pracę układu pokarmowego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*