Żelazo w ciąży

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Kobieta w ciąży musi dbać o siebie w szczególny sposób, jest teraz odpowiedzialna nie tylko za swoje zdrowie, ale i dziecka, które w sobie nosi. W związku z tym, iż wiele niepokojących sytuacji przebiega początkowo bezobjawowo, a tu potrzebna jest szybka reakcja, lekarz zaleca częste wykonywanie badań.

Jednym z nich jest morfologia krwi, która pozwala wykryć ewentualną anemię. Badanie to obrazuje poziom żelaza, ilość czerwonych krwinek, hematokrytu oraz hemoglobiny we krwi.
W przypadku wyniku odbiegającego od normy konieczna jest zmiana diety oraz przyjmowanie suplementu żelaza.

Anemia kobiet w pierwszym trymestrze ciąży należy do zjawisk dość powszechnych, co nie oznacza, że można ją uznać za sytuację niegroźną. Dzieje się tak na skutek ogromnych przemian w ciele kobiety, w tym spadku poziomu hemoglobiny i żelaza.
Żelazo jest odpowiedzialne za proces oddychania, dlatego konieczne jest jego dostarczanie. Dzięki niemu krwinki czerwone transportują tlen do krwi i do wszystkich narządów. W okresie ciąży żelazo jest szczególnie ważne, bowiem ma wpływ na kształtowanie się mózgu dziecka a także na funkcjonowanie łożyska i dotlenianie macicy.

Cenne żelazo

Organizm dziecka początkowo pobiera żelazo zgromadzone w organizmie matki jeszcze przed jej zajściem w ciążę. Z czasem, kiedy jest go coraz mniej, dziecko pobiera żelazo na bieżąco ze spożywanych posiłków. Największe zapotrzebowanie na ten składnik następuje w siódmym miesiącu ciąży, bowiem jest to czas najintensywniejszego wzrostu dziecka. Zjawisko to daje się często zauważyć anemią mamy, czyli spadkiem hemoglobiny poniżej 11 g/dl.

Objawy spadku hemoglobiny

Objawem spadku hemoglobiny jest:
– ogólne zmęczenie,
– osłabienie,
– trudności z koncentracją,
– bladość twarzy,
– bóle głowy,
– łamliwość włosów,
– suchość skóry.
Wiele przyszłym mam powyższe objawy traktują jako typowy stan ciąży, tymczasem powinny sprawdzić, czy w ich ciele nie znajduje się zbyt mało żelaza.
W przeciętnej diecie dostarczamy 10-40 mg żelaza, które jednak ma tendencję do trudnego wchłaniania się i w rezultacie organizmowi dostarczamy jedynie 10% porcji. Kobieta w ciąży powinna zagwarantować organizmowi 6 mg żelaza w ciągu dnia.

Żelazo w pokarmach

Nosząc w sobie dziecko powinnyśmy pamiętać o tak istotnym pierwiastku sięgając każdego dnia po produkty bogate w żelazo. Są nimi:
– rośliny strączkowe,
– brokuły,
– szpinak,
– kapusta,
– soja,
– suszone owoce,
– gruboziarniste kasze,
– ciemne pieczywo.
Wchłanianie żelaza ułatwia witamina C, dlatego w diecie kobiety w ciąży nie powinno zabraknąć owoców cytrusowych, pomidorów, truskawek.
To, co nie jest wskazane to ciemna i mocna kawa i herbata, gazowane napoje, które utrudniają wnikanie żelaza.

Kontrola poziomu żelaza

Kontrolowanie ilości hemoglobiny jest absolutna koniecznością w czasie ciąży. Każdy ginekolog zaleca wykonywanie tego badania kilka razy w ciągu ciąży.
Niedobór żelaza pociąga za sobą poważne konsekwencje:
wystąpienie wad wrodzonych,
zaburzenie rozwoju i pracy łożyska, co doprowadzić może do przedwczesnego porodu,
niedotlenienie macicy i przedwczesny poród, przy jednoczesnym jego hamowaniu,
niska waga urodzeniowa dziecka,
zachorowanie dziecka na niedokrwistość.

Zapobieganie anemii

w związku z tym, iż żelazo ma tendencję do trudnego wchłaniania wiele kobiet w ciąży przyjmuje ten pierwiastek w postaci tabletek. Dawka ta zwiększa się w drugiej połowie ciąży i wynosi 60-80 mg, zapobiegając tym samym w dużej mierze wystąpieniu poważnych chorób i przedwczesnego porodu.
Przyjmowanie żelaza w postaci tabletek jest konieczne kiedy mama jest wegetarianką, często wymiotuje lub plami.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*